Ny analyse, der kortlægger danske B2B virksomheders digitale salg viser, at på trods af, at 52% virksomhederne driver digitalt salg, så kommer blot 15% af virksomhedernes omsætning fra digitale kanaler. Analysen viser derudover, at 48% af virksomhederne driver 3 eller flere salgskanaler. På brancheniveau driver engros-/grossistvirksomheder 3-4 salgskanaler og adskiller sig således væsentlig fra både detail- og fremstillingsvirksomhederne.

De traditionelle salgskanaler fylder stadigvæk mest blandt danske B2B-virksomheder

Undersøgelsen viser, at danske B2B-virksomheder bliver i høj grad drevet af de traditionelle salgskanaler. På trods af at 52% virksomheder driver digitalt salg, så kommer blot 15% af virksomhedernes omsætning fra digitale kanaler (webshop, apps, online markedspladser og EDI).

Overordnet set er det egne fysiske butikker, der tegner sig for den største del af B2B-omsætningen: Blandt alle virksomhederne i undersøgelsen, er det 28% af den samlede omsætning, der kommer fra fysiske butikker. Hvis vi kun ser på detailvirksomhederne, er det hele 65% af den samlede omsætning, der kommer fra de fysiske butikker. For grossist- og engrosvirksomhederne og for fremstillingsvirksomhederne udgør kørende sælgere dog en større andel af omsætningen.

Virksomhedernes fordeling mellem B2B, B2C og B2G kundegrupper er forskellig fra branche til branche. Overordnet står B2B-salget for godt 60% af de adspurgte virksomheders omsætning, mens B2C og B2G står for hhv. 33% og 7% af omsætningen. For grossist-/engros- er B2B andelen dog størst og udgør 82% af deres omsætning.

Hvis I har styr på jeres salgskanaler, så er I allerede godt hjulpet.